Krapulassa nukkuminen

Juhlimisen jälkeen iskee krapula ja jossain vaiheessa pitäisi vielä nukkuakin. Joillekin nukkuminen tuottaa haasteita kun taas toisille se tapahtuu todella helposti. Tässä kirjoituksessa tututustaan miten hyödyllistä krapulassa nukkuminen on ja millaisilla vinkeillä voit saada helpommin unta sekä nukkua paremmin.

Krapulassa nukkuminen

krapulassa nukkuminen

Nukkuminen on parasta lääkettä keholle. Alkoholin juominen pistää kehon sekaisin, jopa pienet määrät vaikuttavat sekoittavasti. Nukkuminen antaa keholle mahdollisuuden rauhoittaa ja sulkea toimintoja eli käytännössä aikaa palauttaa itse oikea tasapaino. Se ei tapahdu helposti, mutta me voimme osittain vaikuttaa siihen auttavasti. Siitä lisää seuraavassa kappaleessa. Käytännössä krapulaa vastaan voidaan aloittaa taisteleminen panostamalla hyvään uneen eli nukkua koko krapula pois.

Mitä pidempään pystyt nukkumaan sitä parempi. Mitä laadukkaampaa unta pystyt nukkumaan, sitä parempi. Sekä laatu ja pituus ovat vaikuttavia tekijöitä. Unen laatuun vaikuttaa monet asiat ja osaltaa laadukas uni auttaa jaksamaan myös nukkua pidempään. Käydään seuraavaksi läpi miten voidaan vaikuttaa unen laatuun erityisesti alkoholin juomisen jälkeen.

Miten saat paremmin ja parempaa unta

krapulan oireet

 

Kukaan ei halua herätä, kuten leidi ylläolevassa kuvassa. Sen takia on syytä tietää millaisilla keinoilla voi parantaa unen laatua. Tässä viisi keinoa, joilla on merkittävä vaikutus unen laatuun erityisesti juuri humala – ja krapulatilassa.

1. Juo ja syö ennen nukkumaan menoa.

Kerromme jatkuvasti tällä sivulla, että nestehukka ja verensokerien laskeminen ovat merkittäviä tekijöitä krapulan oireissa. Ne myös vaikuttavat osaltaan unen laatuun, sillä matala verensokeritaso ei ole mitään unilääkettä, voit kysyä asiaa diabeetikoilta. Myös nestehukkaan eli janoon tai pääsärkyyn on ikävä herätä keskellä yötä.

Tankkaa siis vettä tai nestepitoista ruokaa ennen nukkumaan menoa, runsaasti. Sitä enemmän mitä vähemmän olet juonut illan aikana vettä verrattuna alkoholiin. Syöminen kannattaa tehdä niin, että nappaat jotain kevyttä vatsalle, mikä nostaa verensokereita heti sekä jotain mitä jaksaa pitää niitä ylhäällä vähän pidempään. Vatsalle ystävällisiä asioita ovat hapatetut tuotteet, kuten jugurtit. Nopeasti verensokerit ylös saa vaikka vaalealla paahtoleivällä.

2. Harkitse ibuprofeeinia.

Tulehduskipulääkkeitä ei pitäisi käyttää turhaan, mutta unen saamisen varmistamiseksi se voi olla hyvä juttu. Lisäksi se auttaa kehoa rentoutumaan ja tasapainottumaan unen ensimmäisinä tunteina, mikä voi taata paremman unen myös loppuajalle. Jos koet sen tarpeelliseksi niin suosittelemme nappaamaan tabletin.

3. Pyri käymään pesulla ennen nukkumaan menoa.

Kuulostaako oudolta? Se ei kuitenkaan ole. Suihkussa käyminen voi vaatia vähän tsemppiä, mutta siihen kannattaa panostaa. Voit pestä keholta turhan lian ja hien, mikä onkin käytännössä kuonaa. Autat sillä tavalla kehoasi hengittämään paremmin, sillä iho on kehosi suurin hengityselin. Peseytyneenä on myös mukavampaa mennä nukkumaan kun olo on raikasta. Kiität siitä ainakin aamulla.

4. Pyri tuomaan huoneeseen paljon raikasta ilmaa.

Nukumme liian usein huonossa ilmassa. Useimmat makuuhuoneet ovat suljettuja ja melko pieniä huoneita, joissa ilma ei juurikaan pääse vaihtumaan. Yön aikana, jo melko nopeasti, ilman laatu heikkenee huomattavasti. Hapella on todettu olevan hyviä vaikutuksia krapulan parantamisessa. Sen myös tiedetään parantavan unen laatua. Yritä nukkua vähintään ovet auki makuuhuoneeseen ja mielellään ikkunakin auki niin ilma pääsee kiertämään. Tiesithän, että jopa kadulta tuleva ilma on raikkaampaa kuin samassa huoneessa pyörivä ilma.

5. Nuku hieman viileässä

Tukeva krapula voi aiheuttaa hikoilua ja jo valmiiksi kuumassa huoneessa se on epämiellyttävää. Tee parhaasi, jotta voisit laskea huoneen lämpötilaa hieman. Juurikin ikkunoiden avaaminen voi olla hyvä vaihtoehto. Keho pystyy myös paremmin rentoutumaan ja palautumaan hieman viileämmässä, joten senkin takia sitä kannattaa harkita. Unen laadulle on huomattu yhdeksi merkittäväksi tekijäksi juuri oikean alhainen lämpötila.

Leave A Response

* Denotes Required Field