Krapula – Vinkkejä Kootusti

Krapulanhoito.fi tehtävä on tehdä krapulasta helpompaa. Kokosimme listan vinkkejä, joilla voitat krapulan ja teet juhlinnan jälkeisestä päivästä mukavamman.

Alkoholi on iät ja ajat ollut viisasten juoma. Muutama lasillinen viiniä silloin tällöin on luultavasti vain hyväksi, mutta mitä jos meneekin pullollinen? Silloin on melko taattua, että aamulla odottaa krapula ja olo ei ole enää yhtä erinomainen kuin edellisenä iltana. Krapulan oireet vaihtelevat tietysti henkilöittäin. Yleisimpiä ovat pahoivointi, päänsärky, väsymys, vapina ja tärinä. Tuttuja asioita hyvin monille.

Haasteena meillä on, että krapula ei ole yksittäinen asia vaan oireet johtuvat useista eri tekijöistä. Valitettavasti usein yritetään löytää yhtä ainutta lääkettä, millä se kumottaisiin. Muutamia hyviä onkin. Silti ongelma ei ole niin yksinkertainen kuin luullaan. Oireille on useita syitä, jotka johtuvat erilaisista asioita, joita tehdään tai jätetään tekemättä pitkin edellistä iltaa.

Moniin näihin onkin perinteisiä vinkkejä olemassa. Mutta käsitellään yleisimpiä syitä krapulan oireisiin. Tässä listaa syistä:

  • Nestehukka on yksi tunnetuimmista. Se johtuu alkoholin kyvystä vaikuttaa munuaisen toimintaan, mikä estää sitä pitämästä kiinni kehoon tulevia nesteitä. Toki useimmat unohtavat myös juoda nestettä eli käytännössä vettä, ellei pelkkää alkoholia lasketa.
  • Huono uni tai hyvin vähäinen uni on toinen syy. Keho joutuu kovalle rasitukselle ja sitten nukutaan vähän. Kova rasitus on myös osa syy huonoon uneen. Silloin pitäisi vain nukkua pidempään ja antaa kehon parantaa itseään.
  • Alkoholien sisältämät lisäaineet, vierasaineet ja muut epäpuhtaudet. Ne aiheuttavat erilaisia asioita kehossa, kuten ärtyneitä tai kipeitä lihaksia. Käytännössä ne aiheuttavat tulehdusta kehossa.

Okei, jos tiedetään nämä asiat niin mitä niille pitäisi tehdä? Osa ratkaisuista on tietysti selkeitä ja ne tulikin jo mainittua. Käydään kuitenkin ideoita tarkemmin läpi, joilla voidaan hyökätä suoraan näitä asioita vastaan. Tässä ratkaisuja:

  • Anna kehon levätä tavallaista enemmän. Nuku pidempään, ota päiväunet tai makoile muuten vain sängyssä. Ota runsaasti aikaa, ainakin muutamia ylimääräisiä tunteja aamulla tai aamupäivällä. Ne auttavat krapulasta selviämisen kanssa.
  • Lisää alkoholin lisäksi kehoosi myös muitakin nesteitä. Raikas vesi on erinomainen asia. Myös tuoreet mehut ovat hyviä vaihtoehtoja. Sokeri – ja lisäainepitoisia urheilujuomia suositellaan usein, mutta kehottaisimme pysymään tuoremehuissa ja vedessä. Nestettä kannattaa naukkailla reilusti alkoholin juomisen yhteydessä ja tankata vielä lisäksi hyvin ennen nukkumaan menoa. Keho poistaa nestettä tehokkaasti yön aikana hikoilun muodossa, joten tankkaa nestettä myös aamullakin.
  • Voit lievittää kipua ja yrittää hillitä tulehduksia tulehduskipulääkkeillä. Paras vaihtoehto on ibuprofeiini. Nappaa lääke hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa ja voit harkita toisen ottamista myös aamulla. Käytä lääkkeitä kuitenkin maltillisesti, sillä se ei ole missään tapauksessa paras vaihtoehto.
  • Olemme jo pidempään suositelleen vitamiineja krapulaan. Hyvä B-vitamiiniyhdistelmä on tehokas ystävä, kun lähtee juomaan. Sitä kannattaa tankata säännöllisesti hyvissä ajoin ennakkoon, siis päiviä ennen juomista sekä juomisen jälkeen. Sillä tavalla pidät vitamiinivarastot kunnossa. B-vitamiini voi myös auttaa krapulan oireisiin.

Kuinka krapula vaikuttaa meihin?

Krapula vaikuttaa meidän kemiaan ja fysiologiaan. Ehkä se on yksi kehon keinoista muistuttaa tai opettaa meitä asioista, joita ei tulisi tehdä. Tai ainakin varoittaa, että mitä voi käydä jos naukkaileminen käy liialliseksi. Keho on taitava siinä.

Huomaan sen varmasti, sillä krapulan oireet ovat normaalisti niin moninaiset. Puhutaan ryhmävaikutuksesta. Tiedät kyllä oireet, kuten väsymyksen, päänsäryn kuiva suu, vapina, ehkä jopa ripuli tai pahoinvointi. Mutta vaikutuksia on muitakin. Ikävä hikoilu on normaalia, kun keho koittaa poistaa sinusta kaikkea epämiellyttävää sinne joutunutta. Sydän saattaa lyödä normaalia kovemmin. Ja varmasti jokainen muistaa kuink kovat äänet ärsyttävät krapulaisina aamuina. Myös liian kirkkaat valot saattavat aiheuttaa ikäviä tunteita.

Se, että mistä nämä kaikki johtuvat on vaikeampi kysymys. Ei ole vain yhtä esille nostettavaa asiaa, mihin voisi tarttua. Syitä on lukuisia. Käydään läpi muutamia tarkemmin:

  • Alkoholi muuttuu kehossa asetaldehydiksi, joka on osittain krapulan syy. Asetaldehydi on suuremmissa annoksissa myrkyllistä, joten sen kumoaminen voi vapauttaa pahoinvoinnista ja muista ikävistä sivuvaikutuksista. Tosin alkoholijuomissa on harvoin kovin suuria määriä asetaldehydiä, joten sitäkään ei voida pitää ainoana tai välttämättä edes pääsyyllisenä krapulan ikäviin oireisiin.
  • Alkoholi sekoittaa hormonien toimintaa, mikä voi vaikuttaa sisäiseen kelloomme. Sen takia aamulla voi tuntua raskaalta nousta sängystä, samalla tavalla kuin mitkän lentomatkan jälkeen toiselle aikavyöhykkeelle.
  • Itse alkoholi tai siinä olevat ja varsinkin siinä olevat sivuaineet voivat toimia laukaisijana päänsärylle tai migreenille. Eli läheskään aina syy ei ole pelkästään krapula vaan itse alkoholi.
  • Alkoholinen juominen vaikuttaa aivojen toimintaan. Se näkyy unen aikana huonona unenlaatuna. Tämä on yksi syy miksi unenpuutetta ilmenee niin paljon krapulaisina aamuina.

Milloin krapula alkaa

Jos katsotaan kuviota hieman taaksepäin eli sitä tilannetta, missä krapula syntyy. Tiedetään jo, että jollain geeniperimillä krapula aiheutuu todella paljon herkemmin. Voidaan siis väittää, että krapulan johtuminen ei riipu alkoholin määrästä. Toki sitä täytyy juoda, mutta itse krapulalle ei ole tarkkaa vaadittua määrää. Jokainen myös tietää paljon alkoholia käyttävien kokemuksia, joissa suuretkaan määrät eivät näytä aiheuttava mitään vaikutuksia. Tosin sekin menee jossain vaiheessa yli, sillä alkoholisteilla, joilla alkoholi on todellinen ongelma, on tunnetusta äärimmäisen kova krapula tai vieroitusoireet.

Säännöllinen alkoholin suurempi juominen voi siis heikentää krapulaa. Alttiimpia ovat ne, ketkä juovat harvoin, mutta kohtuudella ja joskus sitten hieman enemmän. Muista, että tärkeintä onkin tietää, että missä omat rajat menevät, sillä ne ovat niin yksilöllisiä.

Mutta miten sitten krapula? Krapula syntyy tai oireet alkavat ilmetä, kun alkoholin määrä verenkierrossa alkaa laskemaan. Tarkasti ei voida sanoa, että iskevätkö oireet vasta kun kaikki alkoholi on poistunut verestä, mutta näin tuskin on omien kokemustemme perusteella.

Kuinka krapula voi helpottua

Sitten itse asiaan, vai mitä? Voiko krapula helpottua jollain tavalla? Kyllä meidän kokemuksiemme ja lukemiemme tutkimuksien mukaan voi. Käydään läpi tässä viimeisessä osiossa hieman vinkkejä siihen. Paljon tällä sivulla onkin vinkkejä, jos olet uusi täällä niin  voit napata mukaasi lisää vinkkejä täältä. Mutta tässä tämänkertaiset vinkit:

1. Juo paljon nesteitä.

Krapula tai alkoholin juominen aiheuttaa poikkeuksetta nestehukkaa. Alkoholi itsessään edistää virtsaamista, koska se estää munuaisia sitomasta nestettä kehoon. Se tapahtuu niin, että alkoholi estää homonin nimeltä vasopressiini vapautumista. Sen tehtävä on vähentää sitä määrää, minkä munuaiset synnyttyvät virtsaa. Yksi syy erilaisiin oireisiin voi olla se, että kehosi kaipaa kipeästi nesteitä. Sitä vielä edistää se, jos hikoilet paljon, oksentelet tai muuten menetät nestettä tavallista enemmän kehosta.

2. Nauti nopeasti verensokeria nostavia välipaljoa tai ruokia. 

Alkoholin juominen voi laskea verensokeria parillakin tapaa. Yksi niistä on ihan se, että unohdat syödä juomisen aikana. Krapulan oireet voivat johtua siitä, että aivot, jotka menevät muutenkin sekaisin, eivät saa kaipaamaansa ravintoa. Jos haluat yhdistää ensimmäisen vinkin tähän niin nappaa tuoremehua. Nopeita hiilihydraatteja kannattaakin harkita, kuten hedelmiä tai leipää. Niillä saat verensokerin nousemaan nopeasti.

3. Juo kofeiinia.

Kahvi tai kofeiinipitoinen tee on silloin vaihtoehto. Toki myös energiajuomat toimivat siihen, mutta niitä emme suosittele muiden turhien lisäaineiden takia, jotka rasittaisivat maksaa vain lisää. Vaikka varsinkin kahvi toimii diureettina niin siitä voi silti olla hyötyä. Ainakin se stimuloi niin, että väsymys voi kadota osittain.

4. Ota tulehduskipulääkettä

Joidenkin tutkimusten mukaan ibuprofeiini ja kofeiini yhdistettynä on oiva yhtälö krapulaa vastaan. Lääkkeiden määrät kannattaa pitää pienenä, sillä ne voivat ärsyttää vatsan toimintaa. Paras vaihtoehto on juurikin ibuprofeiini.

5. Vältä “vääriä” alkoholeja

Puhumme tällä sivustolla paljon luonnomukaisesti tuotettujen alkoholien puolesta, koska Alko sanoo suoraan niiden olevan puhtaampia. Ja puhtaus on tutkitusti osoittanut, että erilaisia oireita voi aiheutua vähemmän.

Asiaa voi katsoa myös toiselta kantilta. Joidenkin kokeilujen mukaan kirkkaat alkoholit, kuten kirkas viina aiheuttaa vähemmän krapulaa kuin esimerkiksi viski, tummempi alkoholi. Syyksi on nostetu metanoli, mikä alkoholin eli etanolin sukulainen. Kehossa näitä molempia pilkkoo samat entsyymit, mutta metanolin tietyt osat ovat poikkeuksellisen voimakkaita ja siten saattavat vaikuttaa krapulan voimakkuuteen.

BONUS:

Tämä on vinkki, jonka käyttämistä emme suosittele, mutta kuten moni tällä sivustolla käyneistä on vinkannut niin yksi tehokkaimmista keinoista on ottaa “loiventava”. Kuten aikaisemmin kerroimme niin oletuksena on, että krapula aiheutuu kun alkoholi poistuu verestä. Jos sen määrän pitää veressä korkeampana niin silloin oireet voivat pysyä poissa. Tämä ei kuitenkaan ole pitkäaikainen ratkaisu ellet harkitse uraa alkoholistina.

Leave A Response

* Denotes Required Field