Krapula ja nestehukka

Krapula johtuu liiallisesti juomisesta. Krapulan oireisiin vaikuttavat kuitenkin monet eri asiat, jotka ovat kaiken lisäksi yksilöllisiä. Tässä artikkelissa tutkitaan lyhyesti nestehukkaa.

Krapula ja nestehukka

Krapulan oireiden yksi suurimmista aiheuttajista on nestehukka. Alkoholia juodessa kehon virtsan eritys nousee tavallista korkeammalle tasolle, eikä tämä vain johdu siitä, että juot paljon. Osaltaan syynä on se, että kehosi tuntee olevan hyökkäyksen kohteena, joten se koittaa poistaa nestettä itsestään mahdollisimman paljon.

Mitä virtsaneritys aiheuttaa

Virtsan eritys aiheuttaa nestehukan. Se myös aiheuttaa sen, että keho menettää tavallista nopeammin mineraaleja, hivenaineita, suoloja ja vitamiineja.

Nestehukka aiheuttaa omalta osaltaan taas monia reaktioita, kuten päänsärkyä, lihaskipua, pahoinvointia jne. Jokainen tietää kuinka huono olo voi tulla hyvin kuumana päivänä, kun unohtaa juoda vettä tarpeeksi. Suurin osa näistä on myös samoja oireita, joita pidetään krapulan normaaleina oireina. Voidaankin siis vähintään epäillä, että moni niistä johtuu juuri nestehukasta.

Miten paikata nestehukkaa

Nestehukan paikkaamista kannattaa aloittaa ehkäisevästi eli juoda hieman normaalia enemmän vettä jo ennen alkoholin juomisen aloittamista. Hyvä sääntö on myös juoda jokaista alkoholiannosta vastaan  yksi lasillinen vettä. Tämä on jo hyvä määrä pitämään nestetasapainon kurissa. Tämän lisäksi kannattaa vielä varautua yötä vasten, mikä on muutenkin tilanne milloin kehosta häviää nestettä. Varsinkin krapulassa hikoilu saattaa voimistua, joten yöllinen nesteen häviäminen voi olla tavallista voimakkaampaa. Kannattaa siis juoda ainakin litra vettä ennen nukkumaan menoa.

Osa haluaa nautti sen pienen hippusellisen suolaa kanssa, jotta nesteen imeytyminen olisi tehokkaampaa. Osa taas tykkää sokerista veden kanssa, jotta verensokeri nousisi hieman korkeammalla. Verensokeri onkin yksi asia, mikä kannattaa ottaa nestehukan kanssa huomioon. Kuten veden juominen, niin normaali ruokakin jää vähille ryyppäämisen ohella. Nauti siis jotain pitkäkestoista sekä nopeasti verensokereita nostattavaa ruokaa ennen nukkumaanmenoa ja saat pidettyä unen laadun tasaisempana.

Toinen nestehukan uhreista on kehon mineraali – sekä suolotasapainot. Näitä voi paikata erilaisia ruoka-aineilla sekä lisäravinteilla. Lisäksi raffinoimaton suola on hyvä kumppani lisätä ruokaan tai veteen.

Leave A Response

* Denotes Required Field