Mitä Voimme Oppia Alkoholin Vaikutuksista?

pullot

Tämän artikkelin tavoitteena on kertoa alkoholin vaikutuksista kehoomme. Jos tiedämme miten alkoholi vaikuttaa, voimme taistella sen seurauksia vastaan. Voimme oppia niistä.

(Jos haluat hypätä suoraan krapulan hoitokeinoihin, selaa artikkelin loppuun!)

Alkoholin jatkuvan käytön seurauksena elimistö oppii sopeutumaan alkoholiin, jolloin sen vaikutukset pienenevät. Aivomme tottuvat alkoholiin ja syntyy toleranssi. Myös maksa oppii polttamaan alkoholia enemmän. Suuri toleranssinen henkilö saattaa välttyä humalan ja krapulan vaikutuksilta lähes täysin. Tämä ei ole kehoitus nauttia alkoholia paljon. Alkoholin haitat kertaantuvat nautintomäärien mukaan vaikka vaikutukset olisivatkin alkuksi pienemmät.

Kehoomme alkoholi imeytyy pääosin ohutsuolesta. Neljännes alkoholista imeytyy jo mahasta ja vain hyvin pieni osa imeytyy suusta. Koska alkoholi eli etanoli on molekyylikooltaan pieni, se läpäisee biologiset kalvot nopeasti. Alkoholi on varsin tehokas. Se imeytyy ja jakaantuu elimistössä hyvin nopeasti. Nopeuteen vaikuttaa myös alkoholipitoisuus. Suureman alkolipitoisuuden omaava juoma vaikuttaa nopeammin kuin laimeampi juoma. Tosin yli 30 % juomia nauttiessa saattaa alkoholin vaikutus hidastua, sillä mahaportin sulkijalihas voi tällöin sulkeutua.

Myös mahalaukun tila vaikuttaa alkoholin imeytymiseen. Tyhjään vatsaan juodessa alkoholi imeytyy tehokkaammin kuin ruokailun jälkeen tai ruokalun yhteydessä nautittuna.

Elimistöön imeytynyt alkoholi kulkeutuu nopeasti verenkierron mukana elimistön eri osiin. Veren alkoholipitoisuus nousee juomisen alkuvaiheessa, kun imeytyminen on tehokkainta. Imeytynyt alkoholi kulkeutuu ensin verisuonistosta ympäröivään kudosnesteeseen, josta se jakautuu tasaisesti koko nestetilavuuteen. Rasvakudokseen menee vain pieni osa, sillä alkoholi on vesiliukoista.

Naisilla on keskiverroin enemmän rasvaa elimistössä kuin miehillä, joten samanpainosella miehellä ja naisella veren alkoholipitoisuus nousee enemmän naisella. Myös lihavammilla ihmisillä veren alkoholipitoisuus nousee enemmän kuin hoikalla.

Aluksi alkuholi kulkeutuu aluksi suuren verenkierron elimiin, kuten aivoihin, maksaan, keuhkoihin ja munuaisiin. Heikomman verenkierron omaavat elimet, kuten lihakset ja iho seuraavat perässä.

Kaikki alkoholin juominen vaikuttaa keskushermostoon eli aivoihin ja selkäytimeen lamauttavasti. Hermostomme pyrkii vastustamaan alkoholin vaikutusta lisäämällä omaa ärtyvyyttään säilyttääkseen toimintakykynsä. Elimistömme virtsaneritys lisääntyy huomattavasti. Saatat jopa virtsata neljä kertaa enemmän nestettä kuin mitä juot. Virtsan mukana elimistöstämme katoaa tarpeellisia suoloja ja ravinteita.

Alkoholin poistuessa ja poistuttua kehosta on keskushermosto yliärsyteenässä tilassa. Alkoholin aiheuttama lamaannus on poistunut. Tilalle tulee krapula ja krapulaan liittyvät ilmentymät, kuten säryt, vapinat ja huono-olo.

Alkoholin aiheuttamilla aineenvaihdunnan häiriöillä, kuten verensokerin alenemisella ja nestetasapainon muutoksilla ei ole vaikutusta krapulan syntymiseen. Niiden ehkäisemisellä voidaan kuitenkin vaikuttaa krapulan oireiden syntyyn ja voimakkuuteen.

Juomista seuraavana aamuna saatat huomata, että suu on kuiva ja janottaa. Se on merkki nestehukasta. Päänsärkyä puolestaan aiheuttaa muun muassa se, että elimistö pyrkii ottamaan vettä aivoista.

Krapulan tilaan vaikuttaa myös muu elimistön kokema rasitus, kuten vähäinen unimäärä. Myös muut haitalliset aineet, esimerkiksi tupakka, voimistavat krapulan vaikutuksia.

Mitä opimme?

Tässä on viisi tapaa joilla voimme ehkäistä krapulan sekä eliminoida tai vähentää sen vaikutuksia.

1. Juo alkoholia tarpeeksi hitaasti, että maksa ehtii polttaa sitä juomisen tahdissa.

2. Syö tukevasti ENNEN alkoholin nauttimista ja nauttimisen yhteydessä hidastaaksesi sekä tasataksesi alkoholin imeytymistahtia kehoon.

3. Juo paljon vettä tai muuta nesteyttävää alkoholin nauttimisen yhteydessä korvaaksesi poistunutta nestettä ja ehkäistäksesi nestehukkaa.

4. Syö suoloja ja mineraaleja sisältäviä ruokia alkoholin nauttimisen yhteydessä ja sen jälkeen vähentyneiden varastojen täydentämiseksi.

5. Anna kehosi levätä tarpeeksi alkoholin nauttimisen jälkeen.

 

Leave A Response

* Denotes Required Field